

Rozwiązania chmurowe w ostatnich latach zdobyły ogromną popularność jako sposób na zmniejszenie kosztów obsługi infrastruktury informatycznej w firmie. Chmura to również najpowszechniejsza forma outsourcingu usług IT w firmie. Warto jednak przyjrzeć się sprawie dokładniej i porównać wady i zalety chmury oraz własnych serwerów, aby podjąć najodpowiedniejszą decyzję dla danej sytuacji.
W telegraficznym skrócie rozwiązanie chmurowe polega na wykupieniu dostępu do usług hostingowych, analitycznych, bazodanowych, biznesowych lub sieciowych u zewnętrznego dostawcy zapewniającego infrastrukturę, oprogramowanie oraz moc obliczeniową niezbędne do obsługi wymienionych usług.
Eliminuje to niemal całkowicie konieczność inwestowania we własne rozwiązania, sieci, serwery oraz oprogramowanie w firmie, co pozwala na redukcję kosztów przy zachowaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa.
Jak wszystkie rozwiązania – chmura rodzi wiele pytań i obaw, które tym artykułem mamy zamiar rozwiać.
Stabilność
Chmura to połączenie wielu maszyn w jedną sieć co uniezależnia sprawne funkcjonowanie systemu od scentralizowanej jednostki. Daje to pewność, że usługa, z której korzystamy będzie dostępna zawsze, a dane w niej zgromadzone nie zostaną w żadnym wypadku utracone.
Bezpieczeństwo
Chmura obliczeniowa Microsoft Azure to rozwiązanie oferujące najwyższy standard bezpieczeństwa danych. Są one przechowywane na maszynach wirtualnych odciętych od nieautoryzowanego dostępu poprzez Internet. Połączenie z nimi jest szyfrowane w sposób, który zapewnia dostęp do danych jedynie uprawnionym w firmie stacjom roboczym. Same dane również są szyfrowane i niemożliwe do odkodowania poprzez inne jednostki. Wszystkie powierzone informacje są chronione technologicznie oraz prawnie, sprawiając, że rozwiązanie to jest bezpieczniejsze niż rozwiązania lokalne (on-premises) znajdujące się w firmie.
SaaS to zawsze aktualne oprogramowanie
Usługi wykupione w chmurze w modelu Software as a Service to również zapewnienie posiadania zawsze najnowszej wersji oprogramowania. Co to oznacza? Dostęp do najbardziej aktualnych rozwiązań dostępnych na rynku, najwyższe możliwe bezpieczeństwo danych, a także prostą skalowalność. Każdy nowy pracownik, którego chcemy dodać do usług to jedynie uwzględnienie go w ramach licencji lub poszerzenie jej o dostęp dla kolejnej osoby, która niemal natychmiast może rozpocząć pracę na potrzebnych jej narzędziach.
Prostota zarządzania
SaaS to również pewność prostej obsługi i braku zmartwień na temat problemów technicznych, aktualności oprogramowania i zakupu licencji. Kontrolę nad wszystkim można sprawować z poziomu jednego panelu służącego do zarządzania usługą, a ewentualne problemy techniczne rozwiązuje na bieżąco zespół Microsoft Azure oraz eksperci Netz poprzez usługę Helpdesk.
Opłacalność
Płatności licencyjne/subskrypcyjne to również kwestia nierozłączna przy korzystaniu z rozwiązań chmurowych. Po pobieżnym porównaniu kosztów zakupu oprogramowania z kosztami subskrypcji można dojść do wniosku, że to drugie opłaca się w dużo mniejszym stopniu. Jak zawsze, zależy to w dużej mierze od potrzeb. Co jednak przemawia za rozwiązaniami abonamentowymi to długa perspektywa czasowa. Dzięki takiemu spojrzeniu możemy zauważyć, że zyskujemy rozwiązanie długoterminowe, które nie będzie wymagało wymiany i ponoszenia związanych z tym wysokich kosztów jednorazowych. W miesięcznej opłacie zyskuje się więc zawsze aktualne oprogramowanie, bezpieczeństwo, prostotę zarządzania, obsługę techniczną oraz brak konieczności wymiany sprzętu odpowiedzialnego za funkcjonowanie tych usług. Istnieje oczywiście również możliwość wykorzystania własnych – posiadanych już licencji w środowisku Cloud.
Rozwiązanie chmurowe to jednak nie tylko zalety i warto rozważyć wszystkie za i przeciw przed dokonaniem ostatecznego wyboru pomiędzy rozwiązaniem dedykowanym, chmurowym bądź hybrydowym.
Szybkie połączenie z Internetem
W sytuacji, gdy decydujemy się na umieszczenie danych/aplikacji firmy na serwerach nie znajdujących się w firmowej sieci lokalnej zalecane jest, aby zapewnione zostało szybkie i stabilne łącze pozwalające na bezproblemowe korzystanie z wykupionych usług. Kwestia ta w większości przypadków dyskwalifikuje chmurę jako serwer plików, co dla wielu firm może być przeważającym argumentem.
Zależność od usługodawcy
Chmura i rozwiązania w niej zastosowane są tak dobre jak dobra i nieprzerwana jest ich dostępność oraz niezawodność. Na pierwszy rzut oka jest to poważna wada jednak współpraca z renomowanymi partnerami oraz dywersyfikacja dostaw potrafi zminimalizować ryzyko wynikające z tego punktu niemal do minimum.
Nie zawsze opłacalna
Chmura pozwala na ograniczanie kosztów dzięki swojej elastyczności i możliwości dostosowania wykorzystywanych zasobów do występujących w firmie potrzeb. Jeśli jednak w długiej perspektywie czasowej (powyżej 5 lat) wymagania pozostają bez zmian może okazać się, że rozwiązanie w postaci dedykowanego serwera firmie będzie bardziej opłacalne.
W takiej sytuacji warto spojrzeć na wady i zalety własnych serwerów i ocenić, czy takie rozwiązanie nie będzie dla firmy wygodniejsze i bardziej opłacalne w długim okresie.
Pełna kontrola
Mimo dużej elastyczności chmura ma swoje ograniczenia programowe czy środowiskowe. Żadne gotowe rozwiązanie nie zapewni takiej samej kontroli jak rozwiązanie dedykowane, w którym dostosować, skonfigurować i dopasować do naszych potrzeb możemy każdy aspekt.
Serwer jako nasza własność
Pozwala to na bardziej dowolne i efektywne zarządzanie sprzętem, który wykorzystujemy. Mamy możliwość amortyzacji serwera, po której możemy sprzedać go zmniejszając tym samym koszt inwestycji lub zmienić jego przeznaczenie i wykorzystywać sam sprzęt dalej, gdy zdecydujemy się na aktualizację/zmianę serwera.
Niestety istnieją również wady wykluczające to rozwiązanie w wielu sytuacjach:
Niska elastyczność
Zamówienie pewnej usługi, serwera bądź zestawu serwerów sprawia, że dysponujemy dokładnie takimi zasobami jakie zakupiliśmy, co może prowadzić do dwóch sytuacji. Jeśli oszacujemy potrzeby naszej firmy jako dużo większe niż rzeczywiste – narażamy się na straty. Jeśli oszacujemy je z kolei zbyt nisko będzie to wymagało zmian oraz negocjacji z usługodawcą tracąc czas oraz pieniądze, które w innych warunkach zostałyby wykorzystane w bardziej produktywny sposób.
Awarie
W przypadku korzystania z rozwiązań dedykowanych firma bierze na siebie również ryzyko awarii, które w chmurze są zazwyczaj nieodczuwalne. Awaria fizycznego serwera może doprowadzić do przestoju w pracy, a w krytycznych sytuacjach do strat, których można by uniknąć korzystając z innego typu serwera.
Wybór pomiędzy własnymi serwerami, tymi znajdującymi się w chmurze lub rozwiązaniem mieszanym potrafi przysporzyć wielu problemów. Jeśli jesteś zainteresowany ofertą rozwiązań biznesowych skrojonych pod potrzeby Twojej firmy lub masz dodatkowe pytania związane z tym tematem zapraszamy do kontaktu z nami: it[at]netz.pl